Странно – толкова пъти вече съм идвал тук, а чак сега се вглеждам в църквата.
При предишните ми посещения ми е правил впечатление контрастът между
миналото и настоящето на селото. Двуетажни къщи, очевидно градени с
много любов и мечти. Стени, украсени с фризове и гипсови орнаменти,
дърворезби по стрехите. Дори така наречените самалъци –
селскостопански сгради, използвани за кошари и плевни – са масивни
двуетажни постройки. Било е богато село.
И голяма част от всичко това сега е в руини - откъртени мазилки,
висящи на една панта черчевета от прозорци, поддаващи покриви, избелели
цветове. Някога жизненото и цъфтящо село, сега умира.
- Циганите, тя'аната мамица бъйлива – обясняват ми местните - те са
виновни! Купуват на безценица и докат' не изръшкат сичко, не мирясват!
Едно време не се мярка'а тука, деге, сеги – селото превзеха.
- Е, защо им продават? - недоумявам.
- От тях бягат ората! Опоска'а сичко. Градини берат, жито косят... Оградите даже краднат! На кой друг да продаваш?
Това обяснение изглежда достоверно. Постоянно срещам каруци, теглени
от натимарени коне, а от каприте ме гледат наперено и враждебно
мургави яки младежи, иронично обсъждащи чужденеца – натрапник.
Но това, което особено ме впечатлява е, че усещането за разруха,
което ме обхваща при вида на рушащите се сгради на умиращото село, се
появява и при контактуването с обитателите му. Гледаш го, мъж-скала. А
когато се ръкува с теб, сякаш хващаш медуза. И погледът му – гузно
блуждаещ някъде около теб. А когато успееш да го уловиш, не виждаш
никакъв живец в него. Само някаква безнадеждна обреченост,
подозрителност и притвореност.
Единствено в очите на старците личи някак предизвикателно-обидена
гордост. И обвинение. Гордост от положените от тях усилия да изградят
един прекрасен нов свят; обида от резултата, който виждат около себе
си; обвинение за нежеланието ни днес да продължим техния път;
убеденост, че младите са ги предали; предизвикателна готовност да
защитават до край своите убеждения. А краят идва, те оредяват
все-повече.
Такъв е и поводът за днешното ми посещение – погребение.
Потресаващо погребение. Погребение без свещеник, без молитви, без
свещи. Реч от името на селската партийна организация: Родена на тази и
тази дата, завършила едикакво си, родила толкова деца, отгледала
толкова внуци,изпълнявала образцово трудовите си задължения...
Реч от кметския наместник. шепа пръст от всеки, „благодарим ти,
другарко“ и толкова.Сякаш не погребват човек, а бракуват някаква
амортизирана машина...
„Не човек, а желязо" - кънти в съзнанието ми, докато потегляме.
И тогава погледът ми се спира на камбанарията, стърчаща в центъра на
селото. Ръждясала. Със зейнали по нея продълговати отвори, които
вероятно някога са били запълнени от красиви цветни стъкла.
- Тая църква действаща ли е? - Питам.
- Не. Няма кой да ходи в нея. Тука всички са безбожници. - Отговаря спътникът ми.
В думите му няма притеснение, нито гордост. Няма съжаление или
обвинение. Няма никаква емоция. Просто констатация. Всички са
безбожници.
Главата ми се замайва от внезапно халосалото ме прозрение:
Това, което се изнизва зад отворения прозорец на набиращата скорост
кола не е умиращо село. Душата му го е напуснала отдавна - може би
преди десетилетия, когато е догоряла последната свещ в храма. Храмът,
за изграждането на който са отделяли от залъка си същите тези хора,
които са изписвали и украсявали домовете на телата си, за да имат дом и
душите им.
Селото отдавна е мъртво.
Духът му е отдавна прогонен.
Това пред очите ми е неговият разлагащ се труп. А наобиколилите го
гарвани просто късат тленните му останки и ги товарят в каруците си.
Изпълняват санитарната си функция.
Няма коментари:
Публикуване на коментар